Forfattere, forlag og boghandlere i fælles opråb: Genåbn boghandlerne

I et fælles opråb gør Danske Forlag, Boghandlerforeningen og forfatterforeningerne opmærksom på, at nedlukningen af de fysiske boghandlere har betydet, at salget af bøger er faldet, og at mange boghandleres økonomi er udfordret. Boghandlerne spiller en afgørende rolle for læsernes mulighed for at møde bredden i litteraturen. Derfor har vi både nu og fremover behov for fysiske boghandlere, og derfor opfordrer forfattere, forlag og boghandlere til, at boghandlerne hurtigst muligt får lov at åbne deres butikker.

Formand for Danske Forlag Lars Boesgaard udtaler:

Bøger er vigtige for den mentale sundhed for både børn og voksne, og der er brug for en genåbning af de fysiske boghandlere. Vi skal ikke risikere, at den lille boghandler i gågaden lukker. Boghandlerne er vigtige, fordi de udstiller litteraturen i bybilledet. Bestsellerne skal nok klare sig, men vi kan se, at især nye forfattere, forfatterskaber, som er under opbygning, og børnelitteraturen er ramt af nedlukningerne. I et lille sprogområde som det danske er det en bekymrende udvikling, som vi lynhurtigt skal have vendt.”

Se den fælles pressemeddelelse her.